FAQ Teknikal

1. Bagaimana untuk menyemak baki kredit?  

Melalui handphone anda, sila dail *133# dan tekan butang Dail.

2. Bagaimana untuk Top Up akaun saya?

Melalui handphone anda, sila dail *122*#  dan tekan butang Dail.

3. Apa patut saya lakukan jika tidak boleh buat panggilan keluar ATAU menerima panggilan?

Anda boleh cuba lakukan langkah ini;

–> Melalui handphone anda, sila ke SETTINGS.

–> Pilih “Network Settings”

–> Pilih Option “Manual”

–> Pilih Network dan Pilih salah satu pembekal semasa yang ada seperti Maxis, DIGI sehingga pemilihan anda itu di tolak (reject) dan kemudia pilih Network Tune Talk atau CELCOM.

–> Buangkan semua senarai panggilan yang telah dibuat.

–> Tutup handphone selama 15 minit dan On kan semula.

–> Cuba buat panggilan.

–> Jika masalah masih dihadapi, sila call Tune Talk Customer Service di 03-79490000. Anda akan dilayan bermula dari 8.00 pagi hingga 10.00 malam.

4. Siapa perlu saya hubungi jika terdapat sebarang masalah teknikal?  

Anda boleh hubungi “Customer Service Tune Talk” di 13100 atau 03-79490000 dari jam 8.00 pagi hingga 10.00 malam. Sila bekalkan kepada mereka Nama, No IC/Paspot dan nombor talipon.

5. Apa perlu saya buat jika tidak boleh hantar sms atau terima sms?  

  • Sila ke “Message Setting”
  • Pilih “Text Message”
  • Tukar nombor pusat APN/Service ke +60193900045
  • Save dan OFF handphone seterusnya ON semula handphone.
  • Cuba untuk sms semula
  • Jika masalah berterusan, sila call Tune Talk Customer Service di 03-79490000 atau 13100 dari jam 8.00 pagi hingga 10.00 malam.

6. Bolehkah saya kekalkan nombor dari rangkaian lain? 

  • Ya, boleh. Ia dipanggil Mobile Number Portability (MNP) atau Port In.
  • Anda boleh lakukannya sendiri atau minta Service Center atau Branch untuk melakukannya.

7. Kenapa MNP (Port In) tidak berjaya atau ditolak ?

Ada 3 sebab proses ‘Port In’ ditolak:

  • Maklumat antara kedua-dua pembekal talian tidak sama.
  • Kesilapan mengisi nama Pembekal Khidmat talian nombor yang hendak dikekalkan.
  • Nombor kad pengenalan/pasport yang didaftarkan di Tune Talk dan di Pembekal Khidmat Talian sedia ada yang berbeza.

8. Apa saya perlu buat apabila MNP (Port In) tidak berjaya atau ditolak ?

Langkah berikut boleh diambil:

  • Pergi ke Pembekal Khidmat Talian sedia ada
  • Minta untuk menyemak nombor IC dan nama yang didaftarkan.
  • Beritahu syarikat Tone Excel/Tone Plus untuk memproses semula MNP (Port In) apabila maklumat telah di perbetulkan.

.

PERKHIDMATAN

9. Bagaimana cara untuk aktifkan GPRS?

  • Sila dail *111#.
  • Menu akan keluar, sila pilih 4 bagi Services. Menu akan keluar lagi, kali ini
  • Pilih 1 untuk GPRS. Perkhidmatan GPRS akan aktif secara otomatik.

 

10. Roaming Antarabangsa.

Anda kini boleh menggunakan sim kad Tune Talk sambil berada diluar negara. Semua pengguna Tone Excel dan Tone Plus adalah secara otomatik mempunyai perkhidmatan ini dan sebarang konfigurasi tidak diperlukan. Anda boleh pilih untuk Direct Dial (Dail Terus) dinegara yang terpilih atau menggunakan pilihan Call Back untuk lebih jimat.

11. Kadar Panggilan IDD.

Sila klik di sini untuk – IDD Tone Excel

Sila klik di sini untuk – IDD Tone Plus

12. Voice Mail (Pesanan Suara)

Bagaimana mendengar pesanan suara?

arrow Sila dail 13103.

Bagaimana batal kan Voice Mail?

arrow Sila ke Setting>Call Setting>Call Divert>Divert All Voice Call>Cancel

13. Bagaimana dapatkan PUK jika sim kad saya di ‘block’ ?

arrow PUK anda dicetak atas sim kad iaitu nombor 8 Digit.
arrow Anda boleh hubungi Customer Care Tune Talk di 03-7949 0000 atau 13100.

14. Bagaimana cara untuk aktifkan Akaun ‘Self Care’ Tune Talk?

Anda boleh aktifkan atau set semula ‘Self Care’ Tune Talk anda dengan cara berikut:

arrow Masukkan Sim Kad Tone Excel/Plus kedalam phone dan ON kan.
arrow Bagi Sim Kad pertama kali digunakan, sila buat satu sms atau satu call terlebih dahulu. arrow Pergi ke laman web Tune Talk di www.tunetalk.com

arrow Klik menu ‘Self Care’ dibahagian atas laman web.

selfcare
arrow Jika anda pertama kali login, sila klik ‘Click here’ di Forgot Username/Password?

arrow Masukkan Nombor IC/Passport anda dan nombor talipon Tone Excel/Plus anda .

arrow Anda akan menerima password sementara di talipon anda. Sila tulis password itu.

arrow Anda kini boleh Login semula menggunakan nombor IC/pasport dan password sementara tersebut. Apabila masuk ke akaun anda, sila tukar password itu segera.

arrow Sebarang masalah. sila call 03-7949 0000 atau 13100.

49 Responses to FAQ Teknikal

  1. Talib says:

    Assalamualaikum tuan,
    Nak tanya soalan sikit tuan. Jika saya sudah ada Level 1, Level 1 tu pula dah ada downline yang menjadi Level 2 saya. Jika Level 1 saya menarik diri dan keluar dari bis tone excel ini, adakah saya masih dapat komisyen dari Level 2 tersebut…?

    Terima kasih.

  2. Ahmad Saifuddin Bin Haris says:

    mcm mne kita nk tau idp kita???

  3. jamie mie says:

    Mcm mn nk aktifkn semula no tune talk..emergency call only..huhu..😭

  4. Ebly says:

    salam tuan, saya telah mendaftarkan anak saya sebagai level 1 menggunakan no lama saya. masalahnya sekarang ialah tak dpt login akaun level 1 saya w/pun menambah huruf di bhg akhir no mykad saya. harap dapat pencerahan. TQ

  5. selamat says:

    Assalamualaikum…satu soalan, kenapa tak boleh melayari internet ,sedangkan saya sudah melanggan paket data 1GB untuk sebulan…

  6. ros says:

    BAGAIMANA CARA UNTUK SAYA DAPATKAN SEMULA PANGGILAN KELUAR MASUK GUNA KAD TUNE TALK….INI DIGUNAKAN UNTK PENGESAHAN..SEBAB KEDAI TEMPAT BELI SIM CARD TU TAK DAFTARKAN SIM TERSEBUT GUNA MAKLUMAT SAYA SENDIRI…PLEASE HELP ME…..

  7. Ahmad says:

    soalan saya,saya da melangan pelan LOW DATA ONLY,kuota 500mb,bhrga rm28 untuk 30hari,mslah nya bila on Data tak dpat lyan Internet,dari khamis 10mlam hngga hari ni jumaat,tak dpat guna langsung,apa mslah nya??tlong perjelas,trma kasih..

  8. ella says:

    Bagaimana cara yang betul untuk menambah tune buddies?
    dah ikut arahan yang diberi asyik invalid kod

  9. Huzair says:

    Macam mana nak tahu no idp kita??? Kalau nak check sendiri ada laman web ke?? Kalau ada boleh share x???

  10. farrah syuhadah says:

    Bagaimana cara saya mahu semak senarai panggilan yang telah dibuat?

  11. Hasnizawati binti Abdul Wahap says:

    1.ASSALAMMUALAIKUM..SAYA NAK TANYA..KALAU SAYA NAK TUKAR NO. TUNE EXCEL DENGAN NO PILIHAN SAYA SENDIRI BAGAIMANA YA.
    2. PAKEJ INTERNIT UNTUK TUNE EXCEL UNTUK SATU BULAN BERAPA RINGGIT N DATA BERAPA YA..ADAKAH BILA KUOTA HABIS KAMI MASIH BOLEH MELAYARI INTERNIT SEPERTI DG. WALAUPUN KREDIT HANYA 0.03 SEN
    3. KALAU SAYA ADA DOWNLINE CUMA 3 ORG. YANG DUA GUNA SEPERTU BIASA TIADA DOWN LINE..YANG SATU ADA SEORG DOWNLINE..DAN DI BAWAH DIA ADA SEORG DOWN LINE DAN SETERUS NYA..ADAKAH DUA ORG YG MENGUNAKAN SEPERTI BIASA (UTK KEGUNAAN SENDIRI) MENDAPAT FAEDAH YG DI JANJIKAN OLEH TUNE EXCEL..

    • Ratubuah says:

      1. No boleh ditukar dalam Self Care. Masuk ke Self Care anda di TuneTalk.com

      2. Pakej seperti di catitkan dalam laman web syarikat. Sila semak di situ.

      3. Ya

  12. Luqman Hakim says:

    Saya nak tanya boleh atau tidak untuk saya daftarkan No saya sekarang ini tune talk plan biasa,
    dan dapatkan no tunetalk yang baru serta daftarkan sebagai tunetalk wow excel. cume tukar dan pakai 2 hp

  13. mary says:

    hello.. soalan sya :

    Sim sya da ‘registered failed tapi expiry 30/06/2015 ni.. mcam mna sya nak aktifkan balik ??, sya nak sangat nmbor sya yang Asal..

  14. bridget ann says:

    Hello saya nak tanya kalau sya sdh pun buat port in number lepas tu nak cancel port in number boleh tak and bagaimana caranya tq

  15. Rubin. belaja says:

    I cannot sms, pls advise…cannot change sms centernombor on my phone, seem like block. Tq

  16. sahiful jasre says:

    1) SIMKAD TUNETALK TONEEXCEL SAYA BOLEH BUAT PANGGILAN KELUAR TETAPI TIDAK BOLEH TERIMA PANGGILAN MASUK. SAYA TELAH MEMBUAT NETWORKS SETTING SEMULA MASIH TIDAK BERJAYA. SIMKAD SAYA WALAUPUN MASUK KE DALAM HANDPHONE YANG LAIN JUGA MASIH TIDAK BOLEH MENERIMA PANGGILAN MASUK. HARAP DIBERI PENCERAHAN

  17. nur says:

    nak Tanya apa nombor pin untuk internet…

  18. Buang samad says:

    Hello..saya menguna tune talk..bagaimana saya unlock tlp saya..beli smart phone LG.g3 korea spec…masaalah nya tlp lg g3 masih berkeadaan roaming ….bagai mana..bila membuat pangillan..ke korea atau local..boleh tuan tolong…memberi maklumat yg diperlukan….t.kasih.

  19. Simon says:

    Macam mana nak buat pengesahan i/c.apa perlu saya lakukan?

  20. ena says:

    salam..nak tanya saya baru saje tukar rangkaian drpd digi kepada tune talk n kekalkan nombor sama.masalah sekarang kenapa line celcom yang keluar?

  21. anaz says:

    Handphone i hilang…..Bagaimana cra untuk i dapatkn balik no i tue

  22. Mohd zainuddin says:

    Saya baru nak start guna tone excel tapi di bahagian akaun saya tak boleh nak isi maklumat, tolonglah bagi pencerahan, dah buntu ni

  23. nura says:

    1) SIMKAD TUNETALK TONEEXCEL SAYA BOLEH BUAT PANGGILAN KELUAR TETAPI TIDAK BOLEH TERIMA PANGGILAN MASUK. SAYA TELAH MEMBUAT NETWORKS SETTING SEMULA MASIH TIDAK BERJAYA. SIMKAD SAYA WALAUPUN MASUK KE DALAM HANDPHONE YANG LAIN JUGA MASIH TIDAK BOLEH MENERIMA PANGGILAN MASUK. HARAP DIBERI PENCERAHAN

  24. Izzati says:

    Assalam..nak tnye,kalau kite ter port in nombor yg same atas 2 simkad,cmne ya?ade kesan x kat tuan punye nombor 2?adakah kne biarkan je simkad yg 1 lagi 2?kalau tgu expired,boleh digantikan dgn yg bru x?

  25. Ira says:

    Heloo kalau saya punya nombor tune talk hilang. Saya nak kekalkan no lama. Perlu ke centre ke . Kalau tak pergi centre tak boleh ke

  26. Nizam says:

    Nak tanya. Mcm sy guna maxis plan RM68 sebulan. Ada free call, free sms, 10GB internet. Jadi saya nak tukar kepada tone plus tp kekal maxis plan saya tu. Sbb motif saya. Saya nak komisyen dari tone plus sbb kos maintenance RM30 jadi saya lebih sbb saya punya penggunaan RM68 sebulan. Boleh tak macam tu? Terima kasih.

    • Ya. maintenance RM30 sebulan. Pada waktu ini ada promosi setiap kali Top RM30 anda dapat 1.5GB dan setiap kali Top Up RM50 dapat 2GB + 100 minit call free.

      Untuk kekalkan nombor lama ke Tone Plus, ia dibenarkan dengan syarat plan lama anda itu mesti lah tiada kontrak dan akaun talian lama tersebut mesti atas nama dan IC anda sendiri.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s